سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پشتکار
 

 


یا لطیف

 

                     4. آیا امواج اجاق مایکروویو یا موبایل سرطانزا هستند؟

 میکروویو قسمت کوچکی از طیف گسترده ی امواج الکترومغناطیسی است. این قسمت از طیف امواج ا.م در ابتدا برای رادارها کاربرد داشتند. کلمه ی رادار مخفف "مسافت یابی و ردیابی رادیویی" است و این گونه کار می کند: امواج رادیویی به آسمان فرستاده می شوند (در اولین ساخت رادار از امواج مایکروویو استفاده شد) و بازتاب آنها از محیط های فلزی مثل بدنه ی هواپیما آشکارسازی شده و زمان بازگشت امواج برای فاصله سنجی هدف به کار می رود.

در جنگ جهانی دوم انگلیسی ها با اختراع رادار توانستند کشور خود را از اشغال شدن توسط نازی ها نجات دهند. در اوایل نبرد آلمان و انگلیس نازی ها هواپیماهای بسیاری را برای بمباران لندن و دیگر شهرها می فرستادند. به محض رسیدن هواپیماهای آلمانی به سواحل انگلیس، آنها با جنگنده های بریتانیا مواجه می شدند. آلمانها اشتباها فکر می کردند انگلستان هزاران جنگده دارد که از هر طرف در حال پاسداری از سواحل انگلیس هستند. در حقیقت انگلیس ها هواپیماهای زیادی نداشتند مسئله اینجا بود که رادارهای انگلیسی با ردیابی و تعیین محل حمله ی نازی ها هواپیماهای خود را به جای درست می فرستادند. به این دلیل نازی ها اشتباها قدرت انگلستان را بیش از حد ارزیابی کرده و یورش خود را به تعویق انداختند. چه بسا می توانستند به راحتی انگلیس را تصرف کنند. امروزه رادارها برای ردیابی هواپیماها، موشک ها ، ابرهای بارش زا و همچنین برای تصویربرداری هوایی یا ماهواره ای استفاده می شوند. همچنین میکروویو امروزه در اجاق مایکروویو و موبایل  هم مورد استفاده قرار می گیرد.

اجاق میکروویو اولین بار توسط شخصی اختراع شد که وقتی جلوی یک فرستنده ی رادار قرار گرفته بود دریافت که امواج رادار او را گرم می کند. اکنون ما می دانیم که میکروویو توسط مولکولهای آب موجود در بدن جذب شده و انرژی آن به گرما تبدیل می شود. در اجاق مایکروویو، امواج؛ درون دیواره ی فلزی محبوس شده و توسط مواد حاوی آب که داخل آن قرار گرفته اند جذب شده و به گرما تبدیل می شوند.

به خاطر خاصیت گرم کنندگی مایکروویو در بافت های حای آب؛ اکنون می دانیم که می تواند برای چشم بسیار خطرناک باشد. دلیلش اینست که امواج میکروویو توسط بافت های حاوی آب جذب شده و به گرما تبدیل می شوند. از طرفی داخل چشم که ساختاری بسته است راهی برای از دست دادن این گرما که مایکروویو می تواند در آنجا تولید کند ندارد بنابراین مایکروویو ها برای چشم بسیار خطرناک هستند. مردی که مقابل رادار ایستاده بوده خیلی خوش شانس بوده که بینایی اش را از دست نداده است. البته باید توجه داشت که میکروویو می تواند از این منظر برای جنین نیز خطرناک باشد؛ یعنی در سلول های در حال رشد جنین در رحم مادر ایجاد سوختگی کرده موجب آسیب یا مرگ جنین شود. البته برای اینکه این اتفاق بیافتد باید میزان زیادی میکروویو به شکم مادر تابش شود. اما میکروویو نمی تواند ایجاد سرطان کند، چرا که امواج میکروویو مانند فرابنفش و اشعه ی ایکس توانایی آسیب رساندن به DNA  را ندارند. بیشتر ترسها در مورد میکروویو به خاطر این است که به آنها "اشعه ی میکروویو" می گویند و بعضی از مردم از هرچیز که اسم اشعه داشته باشد می ترسند.

تلفن های همراه نیز از میکروویو برای ارسال مکالمات استفاده می کنند؛ با این تفاوت که توان تابشی تلفن همراه بسیار کم است. داستان های زیادی در مورد خطرناک بودن تلفن همراه وجود دارد؛ اما همانطور که گفتیم میکروویو توانایی تولید سرطان را ندارد و فقط گرمایش تولید کرده و به اندام هایی مثل چشم می تواند آسیب برساند. که در مورد تلفن همراه به خاطر توان بسیار کمش گرمای کمی تولید می شود و چشم بدون هیچ مشکلی این گرما را از خود خارج می کند؛ برای اطمینان بیشتر می توانید از یک هدست استفاده کنید!

مطالب این متن بر گرفته از پر جمعیت ترین کلاس درس دانشگاه برکلی ِ کالیفرنیا با عنوان "فیزیک برای رئیس جمهور آینده" است. که ریچارد مولر در این کلاس مطالب بسیار جالب و تکنولوژیکی را مطرح می کند.


[ دوشنبه 91/10/4 ] [ 10:11 عصر ] [ fateme fayazi ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

آرشیو مطالب
امکانات وب